dilluns, 7 de setembre de 2015

Espais de Vida i Aprenentatges

Ja no hi ha més excuses! S'han acabat els exàmens, les vacances i ja hem fet a casa totes les tasques de renovació i bricolatge per encarar el nou curs com cal. Ara toca tornar a agafar el ritme i tornar a la rutina.

El passat 3 de setembre vaig assistir a la IV Jornada de Treball de la Xarxa 0-6 de Sant Just Desvern, dedicada aquest any a Espais de Vida i Aprenentatges. Per parlar d'aquest tema, van convidar la Montserrat Monturiol i la Judit Sardà (@JuditLizaran), mestres de l'Escola El Puig d'Esparreguera. En aquest centre treballen per projectes transversals i han iniciat el treball per ambients unes hores al dia.
El treball per ambients és una metodologia que porta a una manera diferent d'aprendre i ensenyar. El seu objectiu és fomentar l'aprenentatge lliure i espontani a partir de la motivació dels infants. Així, els nens i nenes esdevenen els vertaders protagonistes del seu procés d'aprenentatge amb una participació activa, constructiva i creativa. El joc, l'experimentació, l'exploració, la interpretació, el treball cooperatiu, la construcció i la socioconstrucció són presents en aquesta metodologia.

A l'Escola El Puig treballen per ambients una estona cada dia, de 9 a 10 del matí, quan arriben els infants al centre. P4 i P5 ja coneixen la dinàmica de l'activitat des de l'inici de curs. En canvi, P3 s'hi va introduint a partir de gener. Tanmateix, fins llavors, juntament amb els infants de P2, gaudeixen dels diferents espais dos cops per setmana.

Quins i com són els ambients? 
 
Entre els ambients dels que ens han parlat hi ha el Poble (joc simbòlic; metge, restaurant, caseta, perruqueria...), el Gimnàs, el Teatrí, el Taller, Construccions i el Pati (espai d'aventura).

Restaurant: l'han creat entre tots els nens i nenes. Entre el menjar que s'hi serveix n'hi ha de real com la pasta i l'arròs, i n'hi ha que l'han fet amb massa de sal o altres materials. El restaurant disposa d'una carta que els infants mateixos han escrit. Els cambrers i les cambreres anoten la comanda dels clients i també fan el compte. Les famílies també hi han col·laborat i, fins i tot, tenen uniformes pel personal de cuina i de sala.

Metge: a més de materials de cura (tiretes, benes...) i estris d'exploració com el fonendoscopi, tenen una bàscula per mesurar pes i alçada dels "pacients". Per altra banda, també tenen bloc de receptes, encara que de vegades el fan servir per deixar per escrit el motiu de la consulta.

Teatrí: en aquest espai hi poden trobar maquillatge i robes per disfressar-se; instruments musicals; un raconet fosc amb taula de llum, llum negra i llanternes; i un espai tranquil amb una catifa i coixins on poden sentir música amb auriculars o llegir contes. Els infants mateixos escullen la música que volen sentir.

Gimnàs: hi troben propostes toves i dures que van canviant al llarg del curs. Altres són fixes. Al gimnàs hi ha lloc pel joc motriu, per les construccions amb els mòduls d'escuma, pel joc simbòlic...

Taller: en aquest ambient tots els materials estan a l'abast dels infants. Poden escollir el suport en el que volen pintar i el material que faran servir, o poden triar fer fang ja sigui per modelar o per experimentar amb la seva textura i propietats. Abans de deixar l'espai, però, ha de quedar tot net i preparat per l'endemà. Els infants mateixos en són els encarregats. Hi ha també una zona tranquil·la amb llibres de pintors i escultors que esdevé un espai de reflexió. Si troben una làmina que els agrada, la poden portar a la classe a les 10 per parlar-ne a la rotllana.

Construccions: hi troben material de fusta, peces i retalls de fuster, animals de joguina, vehicles, vies... i miralls per poder veure la projecció de les obres fetes.

Funcionament

Cada dia, quan els nens i nenes de P3 (a partir del segon trimestre), P4 i P5 arriben a l'escola escullen a quin espai volen anar. Tenen a l'abast medalles representatives de cada espai amb la finalitat de controlar la quantitat de nens i nenes que hi ha en cada ambient. Hi ha espais en els que hi poden haver més infants (com el Gimnàs) i altres en el que convé que el grup sigui més reduït. Infants de P3, P4 i P5 comparteixen espais, experiències i aprenentatges. En cada ambient hi ha un adult que n'és responsable al llarg del curs.

Quan s'acosten les 10, cal recollir-ho tot i anar cadascú a la seva aula. És el moment de la rotllana.

Preguntes i comentaris freqüents

-I si hi ha algun nen o nena que no va mai a un espai determinat?

Conviden a tots els nens i nenes a visitar tots els ambients al llarg del curs, però no els forcen a que així sigui.
En principi, si escullen un espai, no poden canviar a mitja sessió. Tanmateix, si l'adult observa que l'infant no hi està a gust, li pot proposar que canviï.

-L'escola deu tenir més personal del normal...

Hi ha el mateix personal que en altres escoles. Una diferència que sí que hi pot haver és que hi ha TEI a P3. Especialistes i equip directiu de l'escola, ja siguin d'infantil o primària, també participen en els ambients si és necessari.

-Cal molt d'espai per posar-ho en pràctica...

En aquesta escola s'han recuperat espais que no s'aprofitaven del tot. Així, per exemple, els infants dinen a les aules. D'aquesta manera s'ha alliberat el menjador que abans només es feia servir al migdia, per convertir-lo en un dels ambients.
Un altre exemple és el racó de sota l'escala, on abans s'hi guardaven cadires i que ara és l'espai on experimenten amb la taula de llum i la llum negra.


Segur que poden sorgir moltes preguntes i comentaris més (que us convido a compartir).
Al final de la jornada, la Montserrat i la Judit ens van mostrar un dia a l'Escola El Puig a través d'un vídeo, perfecte per entendre molt més el valor d'aquesta manera de treballar.

Per saber-ne més...

Cifre-Mas, J., & Alcover, J. M. A. (2012). Aprender a través de los ambientes: una propuesta para una escuela activa y competencial. Aula de innovación educativa, (217), 16-19.

Batle, M. (2010). A la recerca d'una educació de qualitat: els ambients. Guix d'infantil, (56), 32-35.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada