divendres, 17 de juliol de 2015

Educació Post 2015: Repensar l’educació: Vers un bé comú mundial?

El dimarts passat es va presentar a Barcelona el nou informe de la UNESCO, "Repensar l'educació: vers un bé comú mundial?", en el marc del projecte Educació Post 2015. Equitat i qualitat per tothom. Aquest projecte està liderat per la Fundació Jaume Bofill i el Centre UNESCO de Catalunya amb la finalitat d'aportar el seu granet de sorra al debat sobre la revisió dels objectius de l'educació mundial que promou la UNESCO.

L'acte va començar amb el parlament d'Eduard Vallory, president del Centre UNESCO de Catalunya. Va assenyalar que el món canvia i, per tant, l'educació també ha de canviar. 

"Hem de replantejar el propòsit de l'educació i l'organització de l'aprenentatge. Comencem pel propòsit de l'educació, i fem-ho analitzant dos gran canvis: primer, el pas de l'academicisme a les competències per la vida; i, segon, la transformació sense  precedents històrics que està generant Internet."
 
El segon ponent va ser Sobhi Tawil, Especialista Superior de Recerca i Prospectiva Educativa de la UNESCO. Va parlar de la necessitat d'anar més enllà de la visió utilitarista de l'educació, amb un enfocament integral per poder respondre al reptes que es presenten. Cal repensar i reforçar els pilars de l'educació (aprendre a aprendre, aprendre a ser, aprendre a viure junts, aprendre a fer): es tracta d'una invitació al diàleg i una responsabilitat compartida per tots i totes. 

"Ens cal una visió holística de l’educació i l’aprenentatge que superi les dicotomies tradicionals entre aspectes cognitius, emocionals i ètics."

Coral Regí, directora de l'Escola Virolai de Barcelona va parlar de la seva experiència partint de l'aspecte cognitiu. Va destacar que el dret a l'educació és el dret a un aprenentatge rellevant i amb sentit. L'aprenentatge globalitzat; la necessitat d'ajudar l'alumnat a ser competent en el processament de la informació; la transformació del rol de l'educador/a; la integració dels aprenentatges formals i informals; la connexió de la vida i l'escola i el treball col·laboratiu amb les famílies són alguns dels punts que va tractar en el seu discurs.

"La innovació es una pràctica reflexiva necessària en una societat canviant."

Astrid Ruiz, directora de l'Escola Congrés-Indians de Barcelona va abordar l'aspecte emocional: la seguretat, l'autoimatge i l'autoestima són fonamentals per desenvolupar la capacitat d'autoregulació en l'aprenentatge i en la vida. 

"Si volem adults autònoms, adults que no es comportin bé només si estan sota control, hem de generar estratègies perquè aquesta autoregulació creixi en el propi infant. Per tant, per poder empatitzar amb els infants i connectar amb el seu món emocional, hem de poder contemplar el món a través de la seva mirada i hem de respectar profundament les seves emocions amb complicitat, tot i que ens resultin complicades d'acompanyar, validant-les totes, sense interrompre cap cicle emocional amb la tendència que de vegades tenim els adults a jutjar-les."

Laia Bou, directora de l’Institut Mont Perdut de Terrassa, va tancar el cercle holístic amb l'aspecte ètic de l'educació. 

"Sento responsabilitat, compromís i emoció perquè he de parlar de molts nois i noies del país que, envoltats de grans dificultats econòmiques i de precarietats altament significatives, s'aferren a la creença que l'aprenentatge els serà una eina per poder comprendre la realitat que els envolta i que els ajudarà a poder-la millorar. Perquè, per a ells i elles, l'educació de qualitat, la que empodera els alumnes amb competències per poder seguir aprenent al llarg de la vida és vista com l'oportunitat de viure millor, de poder sortir de la pobresa i del seu present i tenir una vida plena."

Com bé diu Laia Bou, aspectes cognitius, emocionals i ètics són inseparables.

La cloenda de l'acte havia d'anar a càrrec del President de la Generalitat, Artur Mas. Tanmateix, l'agenda política el va fer canviar de plans. Sembla ser que la Consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, tampoc podia ser-hi i, en el seu lloc, van enviar el Conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell. 
La seva intervenció clarament improvisada es va centrar en apuntar la necessitat de saber processar la informació que ens arriba; en la importància de la figura del mestre i la mestra malgrat que el món i els objectius de l'educació canviïn; i en com n'és de fonamental l'educació, tan per les persones com pel país. Va reconèixer la necessitat d'invertir en educació però també destaca el paper de la gestió,  de l'organització de les escoles, de l'experimentació i de la innovació. Finalment, va insistir en que cal crear indicadors perquè, al cap i a la fi, es treballa sobre allò que és mesurable. En fi...

 L'acte es va poder seguir per streaming i per Twitter (#Edupost2015) i, per totes aquelles persones que en aquell moment no poguessin ser-hi, ja fos presencial o virtualment, l'acte és pot visionar encara ara. Aquí el teniu:



Per altra banda, si voleu descarregar el document en català presentat en aquest acte (sota llicència CC), podeu descarregar-lo des d'aquest enllaç.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada