dissabte, 15 de novembre de 2014

Una nova manera d'educar (Valor Afegit, TV3)

freeimages.com (raja4u)
Dimecres passat, el programa Valor Afegit de TV3 va dedicar un reportatge a innovacions en l'àmbit educatiu que ens haurien d'ajudar a arribar a l'educació del segle XXI de la que tant es parla. És cert que la formació dels professionals ha d'anar encaminada en aquest sentit. Tanmateix, també ho és que hi ha professionals que ja tenen la capacitat i la voluntat de treballar en aquesta línia i es troben entrebancs que s'escapen del seu control. És veritat que han de canviar moltes més coses a banda de la preparació dels educadors i educadores.
Malgrat tot, el reportatge em sembla prou interessant i m'agradaria destacar-ne aquests moments:

1. Treball cooperatiu a l'aula. Treballar en petits grups, diferents tasques per assolir un objectiu comú.
2. La por de les famílies al canvi. "Semblava com que si no teníem llibres no poguéssim treballar".
3. "Les carreres ja no es plantegen com uns quants anys de prendre apunts per passar exàmens. Els nous graus demanen una participació més activa dels estudiants."
4. Els estudiants universitaris demanen millorar la coordinació entre les diferents assignatures a nivell organitzatiu i el feedback a temps i de millor qualitat. "Sense això, el procés d'autoaprenentatge es trenca."
5. "Trencar inèrcies costa molt." Precisament crec que és una de les coses que més maldecaps porta en tot aquest tema. Que sempre s'hagi fet així no vol dir que sigui el més adequat.
6. "Venim d'un sistema educatiu molt poc flexible, i estem acostumats a que ens diguin què hem de fer, què hem d'estudiar per un examen, que hem d'estar a les 8 al col·legi... i aquí, de vegades, si no trobes el teu camí, si no saps cap a on tirar i autodisciplinar-te, doncs al final acabes no fent res i et sents molt malament."
7. "Tenen un perfil molt atractiu per les empreses perquè han estat quatre anys trepitjant la vida real, en comptes d'estar tancats en una aula". Per mi, aquest també és un dels avantatges de l'educació a distància ja que permet estudiar i treballar (molt millor si feina i estudis són del mateix sector, doble aprenentatge). "Formar persones més connectades a la realitat."
8. Finlàndia: l'educació com una inversió. Formar en valors i competències més que en coneixements. El professor té el rol de facilitador de l'aprenentatge, no és el protagonista.
9. La universitat de Google explica que estem vivint deu "moments Gutenberg" alhora, com a mínim. "El mateix daltabaix que va suposar l'invent de la impremta en la història de la humanitat s'està produint ara en molts camps alhora.

10. La creativitat i la innovació sorgeixen de connexions interdisciplinàries.
Aquí us deixo el reportatge:
Enllaç





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada